VÕIMALIKKUSTE VÕRGUSTIK

Andragoogi õpimapp


TRIIN RÕÕMUSOKS

Dialoogipraktik

Dialoogipraktik

Raamid lubavad luua,
erinevused ühenduda.
Ebakindlus sillutab
selgusele teed.

Dialoog on teadlikult juhitud vestlus oluliste teemade ja küsimuste uurimiseks ning ühiselt uute tähenduste loomiseks. Dialoogi võib mõista erilise suhtlemisviisina, milles osalejad püüavad luua paremat vastastikust mõistmist ja sügavamaid taipamisi (Helde, 2020, 17). Koos kõnelemise ja mõtlemise kunst aitab keskenduda kohalolule, esilekerkivate tähenduste ja ühenduste märkamisele. Oluline on iga osaleja panus, sest dialoogi meetodit harjutavad inimesed täiustavad seda oma praktika käigus (Jeedas,  2024).

Arenguprogrammi “Dialoog kogukonnaga” koolituspäev
Foto: Tilga (2023)

Mind pööras dialoogiusku võimalus panustada praktikandina kohalikele omavalitsustele loodud arenguprogrammi “Dialoog kogukonnaga” ettevalmistusse ja läbiviimisesse. Aitasin kavandada koolituspäevi ja pidada dialooge, hoidsin toetavat õpiruumi ja tegin koolituse käigus toimunud dialoogidest kokkuvõtteid. Arenguprogrammis osalemisele lisandus iseseisev õpitu praktiseerimine Ruusa kogukonnas ja Rõuge vallas.

Dialoogipidamise kogemused on minu jaoks hindamatu väärtusega õppimise võimalused, mille lihtsus ja sügavus puudutavad ning innustavad pühenduma ehedate suhete loomisele. Edasiviivate vestluste pidamise eeltingimus on turvalise ruumi loomine ja hoidmine, et iga osaleja hääl oleks kuuldud ja tunnustatud. Selgitan osalejatele dialoogi ja ringis istumise olemust, koos kõnelemise ja mõtlemise kunsti põhimõtteid ning tajun, kuidas näiliselt lihtsate või tavaliste asjade läbirääkimine aitab häälestuda jagatud ruumile ja koostöisele hoiakule. Sissejuhatav häälestusring suunab keskenduma inimestele ringis ja sõnastama oma seoseid uuritava teemaga. Jagatud inimlikkus ja vajadus kõnelda olulistest teemadest aitavad erinevatel arusaamadel ja kogemustel vestluses esile kerkida. Dialoogipidajana sekkun vestlusesse nii vähe kui võimalik, aidates vajadusel kokkuleppeid meelde tuletada või mõnd habrast mõtet süvendada. Mind vaimustavad taipamised ja ühendused, mis dialoogi käigus sünnivad ja kokkuvõtvas ringis selgema kuju saavad. Kuigi dialoogi eesmärk pole kindla tulemuseni jõudmine, kerkib teadlikus vestluses enamasti esile võimalikkusi, mis on varemgi olnud osalejate käeulatuses, ent sõnastamata ja teostumata. Dialoog võimaldab luua uusi ühendusi inimeste ja võimaluste vahel.

Tänu dialoogipidamisele väärtustan üha enam erinevate kohtumiste, koosolekute ja koolituste selgeid sihte ja raamistust, mis võimaldavad osalejatel end turvaliselt tunda ja koosloomele pühenduda. Erinevuste ja vastuseisu avaldumist tervitan nüüd suhtlus- ja õpiruumis tänulikumalt ning püüan neid ühise teema uurimise heaks rakendada. Pean oluliseks dialoogi järeltegevusi vestluste mõju süvendamiseks ning jagan kohtumiste kokkuvõteid eesmärgiga osalejate panust tunnustada ja edasise protsessiga seotud ootused ja võimalused nähtavale tuua.

Helde, M., L. (2020). The Dialogue Handbook: The Art of Conducting a Dialogue and Facilitating Dialogue Workshops. 2nd version, 1st edition. DUF – Danish Youth Council.  https://duf.dk/fileadmin/user_upload/Editor/documents/International/Dialogambassadoererne/DialogueHandbook__final-169600__1_.pdf

Jeedas, P. (2024). Dialoogi pidamine kogukonnas: Juhendmaterjal. Eesti Koostöö Kogu. https://kogu.ee/wp-content/uploads/2024/03/Dialoogi-Pidamine-kogukonnaga_juhendmaterjal.pdf